1 de febrer del 2017

El contra-adhesiu de la DGT


Aquests dies he rebut a casa, des de la DGT, l'adhesiu que m'identifica com a propietari d'un cotxe que podrà circular per la metròpoli de Barcelona. Sóc del quaranta per cent llargs d'afortunats, ara, que a partir del 2025 podrà fer-ho sempre o això diuen. Ja veurem on paro d'aquí a vuit anys o on parem tots. Ja veurem si el preu dels pàrquings i de les zones blaves i verdes m'ho permet. Més ara que l'Ajuntament de Barcelona anuncia que es gastarà una morterada, previ apujada de tarifes, en uns nous parquímetres que també vigilaran que el cotxe sigui dels que poden circular. En definitiva, ja veurem si hi entrem tots, perquè ara hi ha dies que si ens llevem ben aviat, ben aviat potser entrem a la ciutat amb una certa fluïdesa, i preguem que els sacrificats conductors puguin continuar fent-ho, perquè no veig que als trens de Rodalies els puguem afegir un tercer pis.

A veure, si resulta que el meu cotxe a partir del quart any, cada dos anys, i cada any quan en tingui més de deu, ha de passar la ITV,  doncs a què coi ve això ara? O sia, els cotxes estan obligats a penjar un adhesiu de la ITV, visible, a la part esquerra del frontal on s'identifica fins a quina data pot circular sense tornar a renovar la inspecció. En aquesta inspecció, la ITV, miren el nivell de fums, és a dir, si el cotxe compleix les normes de fabricació i si contamina o no més del compte. Se suposa que si no passes la ITV et poden multar, oi? Si el cotxe va deixant anar una fumarada ben negra, et deuen poder immobilitzar el vehicle, no?

Doncs bé, ara que jo ja estic al dia, m'he gastat els meus calerons perquè algú em "baixi els fums", me'ls controli almenys, em revisin que els llums van, em faci frenar de sobte i em sacsegin ben sacsejat el cotxe, em pensava que ja podia circular arreu, doncs no! Ara he hagut de passar la "nota de tall" de la data de fabricació i del tipus de motor. Un "recontracontrol" nou que exigirà uns nous controladors, que controlaran, vull creure, com a mínim. que portes  el nou adhesiu. Si no el portes  et faran girar cua i tornar cap al "rerepaís" a escampar "carbonilla" pels camps de conreu i els boscos de Catalunya. Ai d'aquells que no passin la ITV i no tinguin el nou "salconduit"!

Molts cops tinc la impressió que els que ens governen van al fàcil i a allò que es pensen que és popular. No negaré pas la contaminació, Déu me'n guardi de fer-ho! No negaré que cada gener, se'ns plantifica un anticicló que provoca que l'Edifici Agbar quedi confós i que la torre de Collserola es faci invisible. Bé aquest any no, curiós, oi? Aquest any que algú ja devia estar "bavejant" amb l'operació "contra-adhesiu" i somiant amb els titulars dels diaris -L'Ajuntament impedeix l'accés a Barcelona dels vehicles més contaminants durant dos dies-. Doncs resulta que no! Si clar! Queda el febrer i el març per a continuar provant d'experimentar i si no hi ha ocasió poden continuar provant amb les super-illes. D'una manera o altra s'ha d'emprenyar el personal, se'ls ha de tenir en tensió, que si no es relaxen massa!

Fa uns dies, girant la rotonda al capdavall del Paral·lel, just davant del port, vaig veure la fumarada que sortia de laxemeneia d'un dels ferris allà atracats. Quin tipus d'adhesiu els donaran als vaixells que cada dia omplen de fum el cel de Barcelona, tant els atracats com els que esperen fora port, amb els motors engegats per generar energia, perquè així només els cal pagar un dia de moll en lloc de pagar-ne dos o tres mentre esperen carregar o descarregar. I dels avions que me'n dieu? Dels centenars d'avions que cada dia aterren i se n'enlairen de l'aeroport del Prat. Bé a aquests sí que és fàcil posar-los l'adhesiu. Ara no sé com els aturaran si no el porten i els fan tornar a l'aeroport d'origen. Ja no parlo de les calefaccions, ni molt menys de qui se li crema l'oli de la paella, multa! I la paella de tornada cap a l'armari, previ pas per l'aigüera, i castigats sense menjar.

Ara al frontal del cotxe, a l'esquerra, vist des de fora, que no des de dins, com canvien les coses segons des d'on es miren, eh! Doncs bé, al frontal, l'adhesiu de la ITV, el de la DGT. Que ningú passi per Suïssa i pagui i enganxi "La vignete" o que el del taller no posi l'adhesiu del darrer canvi de filtres i oli. Perquè el que estic convençut és que a hores d'ara ja hi ha el saberut de torn estudiant una nova normativa que prohibeixi els elements afegits al cotxe que priven part de la visibilitat, en cas que aquesta normativa ja hi sigui, segur que està estudiant com modificar-la per regular els adhesius.

A vegades penso que moltes normes tenen la missió de tenir al personal en estat d'alerta, ben neguitosos. Per no ser groller i dir que hi ha algú que gaudeix tocant allò que no sona. No n'hi havia prou en aprofundir amb la ITV i sancionar al que no la passi? No generem ja prou residus perquè ara molts hagin de deixar per ferralla cotxes que han passat religiosament la ITV i se'ls ha fet els manteniments adequats? No s'anirà renovant de manera gradual el parc automobilístic? No cal aprofundir, suposo que ja es fa, en les normes i exigències als fabricants? O aquests ja són "cavalls de més mal ferrar" per les administracions i val més no ficar-s'hi per si s'escapa alguna guitza?

I totes aquestes normes, aquestes sobreactuacions, es fan des d'Ajuntaments d'esquerra. Si ja sé que molts dels seus votants es posen "hots" amb aquestes normes i que cal tenir-los contents. Que ells resulta que són de bicicleta, sobretot si fa baixada i que tanquen els ulls quan la furgoneta, amb remolc, les ve a recollir, per tornar-les a portar a les zones altes de la ciutat. Però suposo que a aquest Govern municipal l'han votat gent dels barris, gent que van econòmicament apretadets. No són, si de cas, ells els que no paren dia si dia també de parlar-nos que cada cop hi ha més diferències econòmiques entre barris i que aquestes creixen? Doncs bé, aquesta gent més humil, els que necessiten el cotxe, els que no tenen calés per comprar-se'n un de nou, crec jo que deuen estar fent salts d'alegria, no? A més de fer-los ostentós que tenen uns cotxes de merda i que possiblement no se'l poden canviar. Les alternatives que en molts casos se'ls ofereixen de transport públic, per anar a treballar, sobretot fora de Barcelona, no és que siguin super eficients, oi?

I parlant del transport públic, de la seva eficiència i dels seus preus populars, aquest ja es tema per aprofundir un altre dia. Doncs bé, algú em pot explicar perquè un bitllet de rodalies d'anada i tornada de Mataró a Cabrera de Mar – 5 quilòmetres- val 5 euros? Algú em pot explicar perquè un bitllet de "cercanias" d'anada i tornada de Madrid a Alcalà d'Henares -30 quilòmetres - val 5,60 euros?

1 de febrer de 2017

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada