6 d’abril del 2019

Mataró ciutat embussada

Mataró ciutat embussada

Deu fer més d'un mes, no ho recordo amb exactitud, vaig veure un "Cartell" d'Esquerra Republicana, a les xarxes socials, on es parlava d'obrir la ciutat al mar, recuperar espai als cotxes per fer unes voreres més amples... tot això il·lustrat amb una foto de la N-II entre la Ronda Barceló i la Laia l'arquera.

El primer que em va venir al cap és la congestió de trànsit que suporta aquest tram en hores punta. Per altra banda vaig pensar que un passeig, recuperant espai als cotxes, per transitar relaxadament entre una zona "poligonera" i uns descampats amb els espais de la Renfe al fons, tampoc acabaria essent quelcom massa atractiu. A veure, pot ser que tot plegat no tingués res a veure amb la possible urbanització del solar on hi havia la JORSA. Solar en el qual, abans de l'esclat de la bombolla immobiliària, s'havia parlat d'un projecte de construcció d'uns centenars d'habitatges. La veritat no hi vaig donar més voltes.

Però, Ai las, que fa uns dies vaig veure en una revista, el Capgrós – una revista d'anuncis-, on si no? Un "publireportatge" sobre el projecte "Mar en valor" promogut per l'Ajuntament, on s'anunciava Convertir la N-II en passeig, soterrar l'estació i reformar el Cargol per apropar Mataró al Mar... em va venir al record el "Cartell" d'Esquerra i immediatament, allò de, Casum dena amb les eleccions!

Però no va acabar aquí la cosa, dos dies més tard surt una nova notícia, crec que al mateix mitjà, on es parla de Mataró "com una ciutat que creix a ritme de promocions immobiliàries". Un article on ja es parla que comença a haver-hi moviment al sector J.O.R.S.A. Ai las! També en el mateix reportatge es parla de la construcció d'habitatges a l'Antic Cinema Iluro, a l'Antiga Seat entre la Torre del Maresme i els pisos de l'Aliança, dos nous blocs al vapor Gordils entre els carrers Sant Agusti i Lepanto... Tot a l'Eixample Mataroní, on encara queden espais d'antigues fàbriques, el solar del "Corte Inglés", entre d'altres. També nombroses cases antigues unifamiliars, que pel capbaix aviat es converteixen en dos o tres habitatges nous... Mentre això escric, sembla que els grups polítics no s'han acabat de posar d'acord sobre la urbanització de la part sud de la Ronda Barceló, on es vol fer un edifici de 26 pisos d'alçada, deu més que la Torre del Maresme! Just quasi enfront del polígon de la JORSA.

I és que aquests saberuts càrrecs electes, polítics en general, potser no tenen en compte una sèrie de dades, dades que els organismes que regeixen i controlen publiquen; com poden ser les de l'Estudi de població del 2018, elaborat pel "Servei d'Estratègia i Governança de l'Ajuntament de Mataró", sona "rimbombate", oi? Doncs bé, en aquest estudi entre multiplicitat de dades hi ha una que sembla que no els ve al cap a molts. L'Eixample de Mataró ja és el primer barri de la ciutat en nombre d'habitants i pel que aquí es diu "in crescendo", cal sumar-hi els habitants del Centre, al bell mig de tot plegat.

El Centre i l'Eixample de Mataró estan rodejats per les "antigues" Rondes, que juntament amb el traçat de l'antiga N-II l'envolten en gran part. Hi ha una perllongació "natural" d'aquest espai en direcció a la plaça de la Laia l'Arquera en dos eixos de sortida, el que segueix la Rda O'donnell i baixa per ronda Lluís Companys i el tram de l'antiga N-II des de la Ronda Barceló. Qualsevol estrenyiment d'aquestes vies, com el que alguns anuncien respecte de la N-II en el seu conjunt, poden conduir al gran embús. Atès que Mataró és i té vocació de ser Ciutat dormitori, o, cosa que és el mateix, Ciutat Morta.



En pocs anys ens podem trobar en un espai d'en prou feines  3 quilòmetres quadrats amb més de 40.000 habitants. Això fa una densitat de població de més de 13.000 h/km quadrat. I hi ha qui aposta per guanyar espai als cotxes? Si clar, transport públic, anar a peu ..., però no totés tan simple! Mataró no deixa de ser un gran dormitori col·lectiu. Que es lleva més o menys d'hora i agafa el tren i el bus, però també el cotxe particular, perquè a molts llocs no arriba el transport públic, o no arriba sense que t'hi deixis mitja vida al seu damunt, o molt més simple i depenent dels torns a aquella hora no hi ha.

Perquè a Mataró a part de tàctiques de maquillatge "pròpies de la senyoreta Pepis", poca cosa més sembla que es pugui dur a terme o plantejar,però fer volar coloms tot els que es vulgui! Potser, som hereus de decisions i polítiques que es van prendre ja fa anys, en democràcia malauradament. Tot plegat fruit d'apostes errades. Sense plantejar-se on s'havien de guanyar la vida els mataronins, si el teixit industrial de la Ciutat anava desapareixent i no hi havia recanvi, que és el que va passar. Ara, tot plegat, només permet tàctiques de consolació i "blanquejament". Perquè les estratègies de futur de la ciutat sembla que només passen per una; el creixement poblacional.

El problema és que amb aquest creixement poblacional, amb aquest dormitori col·lectiu que abans dèiem en que s'ha convertit Mataró, "un dia ens llevarem de l'habitació amb pressa per arribar al bany i no hi serem a temps i ens ho farem a sobre". Això si, ho farem enmig d'espai guanyat als cotxes, amb bonics parterres i arbres que caldrà cuidar pagant religiosament els nostres impostos.

6 d'abril 2019

Mataró ciutat morta 
http://pere-segonsveigcrec.blogspot.com/2016/12/mataro-ciutat-morta.html

Mataró ciutat morta (2)
http://pere-segonsveigcrec.blogspot.com/2016/12/mataro-ciutat-morta-2.html

Article de la revista Capgrós del 3 d'abril
https://www.capgros.com/mataro/urbanisme-i-habitatge/convertir-l-n-ii-en-passeig-soterrar-l-estacio-i-reformar-el-cargol-per-apropar-mataro-al-mar_719041_102.html

Mataró una ciutat que creix al ritme de noves promocions immobiliaries
https://en.calameo.com/read/004473046f841c446f5d7

venda de part del solar de can J.O.R.S.A. el 2018

http://www.expansion.com/catalunya/2018/03/14/5aa91d3dca4741e52b8b45b8.html








Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada